Pomagaj odpowiedzialnie

Liczba zbiórek dla Ukrainy jest porażająca.
Czy każda z nich jest warta wsparcia? Jak się w nich odnaleźć? Jak odróżnić oszusta od osób faktycznie potrzebujących pomocy? Przedstawiamy 4 kroki jak pomagać lepiej.

Krok 1. Nie oddawaj niepotrzebnych rzeczy

Jeśli zbiórki odzieży są prowadzone bez przygotowania i konsultacji, często oddajemy to, co jest nam niepotrzebne, np. sukienki studniówkowe czy rzeczy zniszczone. Może się okazać, że obdarowani/ obdarowana zupełnie tego nie potrzebują i zostają z workami odzieży w sytuacji, kiedy brakuje im np. żywności. Dostarczona pomoc okazuje się więc większym kłopotem niż korzyścią. Obecnie na granicy polsko-ukraińskiej widziane są walające się ubrania, których uchodźcy nie potrzebują.

W styczniu 2020, po erupcji wulkanu Taal na Filipinach, świat obiegły zdjęcia Filipińczyków z centrów ewakuacyjnych w ubraniach z “darów”. Źródło: Nesty Jemenez

Krok 2. Weryfikuj cel zbiórek online

Dla wielu osób zbiórki online wydają się łatwym sposobem na niesienie pomocy. Wystarczy kliknąć w link i przekazujemy pieniądze na szczytny cel. Jednak czy faktycznie tak jest? Czy w każdym przypadku zbiórki te są dobre i etyczne? Przed przelaniem pieniędzy staraj się poznać założyciela danej zbiórki. Zastanów się, dlaczego i dla kogo założył zbiórkę? Dlaczego akurat on stał się jej inicjatorem?

Krok 3. Sprawdzaj organizacje, które chcesz wesprzeć.

  • Jeśli wspieramy organizację pozarządową – sprawdźmy czy jest wpisana w KRS. Zweryfikujmy też, czy na stronie organizacji publikowane są raporty/sprawozdania roczne z informacją o finansach, szczególnie wydatkach. co wskazuje na transparentność organizacji. Brak dostępu do sprawozdań, może być powodem zapalenia się w naszej głowie czerwonej lampki. Często w zbiórkach organizowanych przez organizacje pozarządowe podany jest numer kontaktowy, więc możemy dodatkowo wykonać telefon do organizacji i zapytać o jej szczegóły.
  • Jeśli chcemy wesprzeć zbiórkę online, sprawdzamy organizatora zbiórki.
    Jeśli jest to firma – sprawdźmy jej stronę i działania CSR (Corporate Social Responsibility) firmy, a także, czy podane są informacje o wynikach poprzednich akcji charytatywnych, jeśli takie miały miejsce.
    Jeśli jest to osoba indywidualna – staramy się dowiedzieć więcej o osobie i poprzednich akcjach organizowanych przez nią, a także możemy się z nią skontaktować by dopytać o szczegóły.
  • Wszystkie zbiórki publiczne, odbywające się w miejscach publicznych i dotyczące wyłącznie darów w gotówce lub darów rzeczowych, muszą być zarejestrowane. Na tej stronie możemy sprawdzić , czy dany organizator złożył sprawozdania o poprzednich zbiórkach, a także czy złoży sprawozdanie w sprawie zbiórki, którą wspieramy. 

Krok 4. Miej świadomość

Musimy mieć swiadomośc, że duże portale zbiórkowe pobierają procent od zebranych środków.

Przykładowo dla dużego portalu „siępomaga” procent jest spory bo 6%. Czyli w przypadku kwoty 1 mln złotych (a są to kwoty łatwo osiągane przy zbiórkach na rzecz Ukrainy czy na leki) 6 procent to 60.000 złotych- nie jest to mała kwota, czyż nie?
Warto zatem wspeirać małe lokalne, sprawdzone inicjatywy, a nie pomocowe molochy, które pobierają duży procent.

Autorka: Małgorzata Osmola

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top